ANGELO MITCHIEVICI
THE ADVENTURE NOVEL – DEVALUATION AND REVALUATION OF THE ADVENTURE: GALLANTS OF THE OLD COURT
DOI: 10.33993/drl.2024.11.146.161
Affiliation: Faculty of Letters, Ovidius University of Constanța.
Contact details: Ovidius University, 1 Aleea Universității, 900472 Constanța, Romania.
Email: angelo_mitchievici@yahoo.com
THE ADVENTURE NOVEL – DEVALUATION AND REVALUATION OF THE ADVENTURE: GALLANTS OF THE OLD COURT
(Abstract)
The article aims to illustrate that the entire work of Mateiu I. Caragiale, particularly his only novel, Gallants of the Old Court, recuperates as a horizon of possibility the adventure novel in an embryonic-synthetic, concentrated form, with its progression remaining in a state of suspension. Within the novel lies an inscription of the adventure novel through various established formulas, alongside an implicit reflection on the interplay between the adventure genre and the novel, regarding the trajectory and the selection enacted by the author in the matters of existence, as well as history. Thus, the literary contribution of Mateiu I. Caragiale facilitates a perspective on the adventure novel as an inexhaustible resource and its transcending towards a higher level where the adventure attains an ontological-identity dimension of epistemological significance, as posited by Giorgio Agamben for our consideration.
Keywords: adventure, decadentism, libertinism, mystery novel, novel of manners.
ROMANUL DE AVENTURI – DEVALORIZAREA ȘI REVALORIZAREA AVENTURII: CRAII DE CURTEA-VECHE
(Rezumat)
Articolul își propune să demonstreze că întreaga operă a lui Mateiu I. Caragiale, dar cu precădere singurul său roman, Craii de Curtea-Veche, recuperează ca orizont de posibilitate romanul de aventură într-o formă embrionar-sintetică, concentrată, dezvoltarea acestuia fiind lăsată în suspensie. În roman este înscrisă o memorie a romanului de aventuri în câteva formule consacrate, dar și o reflecție indirectă despre raportul dintre aventură și roman, despre regia lui și selecția pe care autorul o operează în materia vieții, precum și a istoriei. Astfel, opera mateină face posibilă o perspectivă asupra romanului de aventuri ca resursă inepuizabilă și a depășirii sale către un etaj superior unde aventura dobândește o dimensiune ontologic-identitară, de cunoaștere, așa cum ne-o propune atenției și Giorgio Agamben.
Cuvinte-cheie: aventură, decadentism, libertinism, roman de mistere, roman de moravuri.